dv, kedves idegen, sok szeretettel kszntelek a SportsFanaticSportblogon! Ha te is rajongsig szereted a snookert, a teniszt, a kerkprozst, a sugrst, netn a biatlont, akkor a legjobb helyen jrsz, hisz itt ezekkel a sportgakkal kapcsolatos cikkeket olvashatsz a foldalon s a Sportblog hasbjain egyarnt. Emellett pedig kzelebbrl is megismerkedhetsz kedvenc sportolimmal, eme szerny blog ihletivel. Remlem, jssz mskor is! Kellemes idtltst!
Kedvet kaptl, de nem tudod, mikor s hol tudod nzni a tvben? Kvncsi vagy, mikor lthatod jra kedvenceidet s a jelenkor legnagyobb sztrjait? Itt egy kis segtsg a sportszeret kznsg szmra! sszelltottam egy hetente frisstett, egyszer versenynaptrat a blogon trgyalt t kiemelt sportggal, hogy ezentl senki ne maradjon le a trtnelmi pillanatokrl. J szurkolst mindenkinek!
„gy igaz, 21 nappal ezeltt senki sem sorolt a favoritok kz. Senki sem hitte el, hogy meg tudom csinlni” - nyilatkozta a veronai arnban a tizenhatmillis Ecuador jdonslt nemzeti hse, Richard Carapaz, vllain a hn htott maglia rosval, kezben az ikonikus, vget nem r trfeval, szvben egy egsz np szeretetvel. Pontosan ezrt tudta megcsinlni: az underdog-szerep volt a leghatkonyabb fegyvere az egymst frksz nagykutykkal szemben. Szinte szrevtlenl suhanhatott el a kertek alatt, lvn nem szerepelt sem az eslylatolgat szakrk, sem a rivlis csapatok radarjn. Nem tle vrtk a sorsdnt tmadsokat. Nem vettk t kellen komolyan. Carapaz vszjsl pedlfordulatokkal dolgozta le tetemes htrnyt az Alpokban, elbizakodott ellenfelei azonban knnyelmen legyintettek r - gyszlvn arra bazroztak, hogy elbb-utbb fejrell. Nem olvastak a jelekbl, s mire reaglhattak volna a fenyegetsre, az ecuadori mr messze jrt. Richard Carapaz nem llt fejre s a Movistar ezttal nem esett kt szk kztt a pad al: profitltak a msok ltal elkvetett taktikai baklvsekbl s gyztesen kerltek ki a hideghbors patthelyzetekbl.
rdemes elre leszgezni, hogy a tavalyi, Simon Yates s Chris Froome hstettei ltal felejthetetlenn emelt Corsa Rost mr-mr kptelensg fellmlni a drmaisg tekintetben, s versenyt versennyel sszehasonltani sosem szerencss, plne, amikor ilyen les a kontraszt. De nem lehet nem szrevenni, hogy az idei Giro d'Italia menetbl hinyzott a kurizum, hinyzott valamifle pikantria. Ezzel az lltssal persze lehet vitatkozni, vlemnyem szerint azonban hinyozott belle az, amitl Giro a Giro: a szeszly. Nem volt, ami gy istenigazbl magval sodorhatta volna az embert, ezltal rzelmileg kevsb lehetett elmlnylni az esemnyekben - mindezt a kerkprsport prtatlan szerelmeseknt, momentn elfogulatlan szemlljeknt rom. gy hiszem, a hiba elssorban az elszabott tvonalban keresend s csupn rszben a Bolognban felsorakoz mezny sara: Mauro Vegni versenyigazgat sutba dobta a jl bevlt receptet s voltakppen ellapostotta a Giro d'Italia els msfl hett, egy, a vgskig nyitott sszetett kzdelem remnyben. Nem keverte meg alaposan a krtykat s ksleltette, avagy visszatartotta a valdi izgalmakat, ami a rzsaszn trikrt zajl hegyi csatrozst illeti. Csavaros terve vgl a visszjra slt el s a feszltsg sosem hgott a tetfokra, akr egy fel nem robbant tzijtk, m ez a halovny tvonal-kritika mit sem von le a vgs gyztes rdemeibl.
A tglavrs oszloprengeteg mg bj Bologna impozns htteret biztostott a 102. Grande Partenznak: egy prolg-hosszsg hegyi idfuttammal rajtolt az idei olasz krverseny. A befut helysznt, a Madonna di San Luca templomot, s az ahhoz felvezet rkdos utat, amely 666 boltvet foglal magban, jl ismerhetjk a korasszel esedkes Giro dell'Emilirl - ezttal a Giro d'Italia illusztris meznye is felkapaszkodott a dombtetei szentlyhez. Az amgy is felfokozott kedlyeket egy hallatlanul mersz, mr-mr ntelt Yates-nyilatkozat tovbb borzolta: a tavalyi kirs elsszm animtora a start eltt kerek-perec kijelentette, hogy idn bizony a topfavorit s olyanannyira jl sikerlt a felkszlse, hogy a rivlsai helyben sszecsinln magt (hangslyoznm, ez csupn egy finomtott, nyomdakpes verzi, nem pontosan ez s gy hagyta a Vuelta-gyztes szjt, de a szavaiban felfedezhet nmi fekete humor is). Mieltt flrerts esne, nincs azzal semmi gond, ha valaki nem a sablonszveget szajkzza - st! -, ahogyan azzal sincs, ha valaki a rajt eltt magabiztossgtl duzzad interjt ad, m ez az lces mondat, akr komolyan gondolta, akr vicceldtt, csnyn visszattt a ksbbiekben, lland beszdtmt szolgltatva ezzel a szenzcihes mdia szmra.
Simon Yates teht a llektani hadvisels eszkzhez nylt, amit persze semmi sem tilt, mg Primo Rogli idei, belekthetetlen teljestmnye rvn zent, nem volt szksge holmi szavakra vagy nbizalomfitogat grgetsre ahhoz, hogy megflemltse bajnokaspirns kihvit - tavaszi eredmnylajtsromt tekintve, ha valaktl, tle bven lehetett flnivaljuk. A sugr cirkuszbl tnyergel szlovn ugyanis ebben a szezonban ltszlag elfelejtett veszteni (ami a szakaszversenyeket illeti, hrombl startbl hrom sszetett gyzelem a mrlege) s a rvidke, mr-mr prolg-hosszsg bolognai idfutam sorn is erdemonstrcit tartott, csaknem 20 msodperccel fellmlva a bizonytsi vgytl g britet. A kt favorit azonban csak ideig-rig haladt fej-fej mellett. Rogli vegtglkbl ptette fel trkeny dominancijt, gy elksztve a (figyelem)elterel hadmveletet: ra elleni teljestmnyvel rgtn magra irnytotta a figyelmet s akaratlanul is megtvesztette a komplett kerkpros trsadalmat, belertve kzvetlen rivlisait, sajt szurkolit s a sportg sokat ltott szakrit is. Elhitette mindenkivel, hogy a referenciapont.
Az els ht stressztl titatott meznyhajriban ldozatul esett egy, a rzsaszn trikrt harcba indul nagygy is: Rogli ksbbi potencilis szvetsgese, Tom Dumoulin belekeveredett a 4. szakasz (ami egy bizonyos Richard Carapaz gyzelmvel zrult) finljban trtnt tmegbuksba s csupn csapattrsai tmogatsval tudott clbarni. Srlse slyossgrl a bal trdn ktelenked hosszanti lncnyom s az abbl ml vr rulkodott. A Sunweb kapitnya virtulisan mr ekkor kiszllt a versenybl: ebbl a helyzetbl s ebbl htrnybl nem volt szmra visszat... A centenriumi Giro d'Italia bajnoka msnap csakugyan feladta a kzdelmet. Dumoulin a fiktv rajtot kveten, csaldottsgtl sjtva huppant be a csapatkocsiba. „Egy eslyessel kevesebb” - kommentlta a hrt keser irnival. A show teht nlkle folytadtt... A Jumbo-Visma a dimbes-bombos hatodik etapon elegnsan megszabadult a maglia rostl, mentestve ezzel kapitnyt, Primo Rogliot a kitntetett mezzel jr sszes ktelezettsg all (rtsd pdiumceremnia, nyilatkozatdmping, ktelez doppingvizsglat s trsai), ami kztudottan rengeteg idt s energit emszt fel. Attl eltekintve, hogy az effle taktikai manver illend-e vagy sem, a holland egyttes burkoltan felvllalta, hogy a zldfl versenyzkkel teletzdelt kerete kptelen kontrolllni az esemnyeket - mindez egy httel ksbb, az Alpok lbhoz rve be is bizonyosodott.
A kilenc naposra nyl, hegyszegny nyitht egy esztatta san marini kronval zrult: a Giro meznye tizent kilomter erejig (formlisan) kivonult Olaszorszgbl s a IV. szzad hajnaln alaptott trpellamban vendgeskedett. Amellett, hogy a megingathatatlansg rzett kelt Primo Rogli fldbednglte ellenfeleit az ra elleni versenyben, a Movistar hza tjn kimondva-kimondatlanul gazdt cserlt a csapatkapitnyi cm, mivel Mikel Landa jabb szignifikns veresget knyvelhetett el elsszm fegyverhordozjval, Richard Carapazzal szemben (az ecuadori sszessgben csaknem msfl percet mrt a spanyolra a kt idfutam sorn, ami nmileg taln meglep). A ktszeres gyztes Vincenzo Nibali gy, ahogy llta a sarat, rutinosan limitlta vesztesgeit, gy krvonalazdni ltszott egy pikns Rogli-Nibali prharc, mg Simon Yates-et cserbenhagyta az ereje s belebukott a szjkaratba - utolrte egy tipikus „jour sans”, ahogy a mvelt francia mondja.
Ismerve a kvetkezmnyeket, nagy bizonyossggal kijelenthet, hogy a kzps ht msodik felben (13-15. szakasz) tmrult az a hrom kulcsmomentum, amely meghatrozta az sszetett verseny kimenetelt s kirajzolta a vals erviszonyokat: amg a pratlan szpsg Colle del Nivolet hajtkanyarjaiban Vincenzo Nibali s Primo Rogli a felelssg terhvel doblzott („Ha hazig szeretnl kvetni, csak tessk, szvesen megmutatom a trfeimat” - szrta oda az olasz klasszis a hegymenetben), makacsul ignorlva a klvilgot s minden egyb fenyegetst, addig a Movistar kiengedte a szellemeket a palackbl. Azltal, hogy Mikel Landa szksi ksrlete, tekintlyes htrnya miatt semmifle vlaszreakcit nem vltott ki, a tvesen albecslt luxussegt, Richard Carapaz eltt is megnylt az t: az ecuadori sem kslekedett tovbb, hamar felismerte a hideghbors patthelyzet adta lehetsget s szinte szrevtlenl szivrgott el - ez a mozzanat a tvkzvettsbl is kimaradt. Csinlhatott brmit, hiszen nem figyelt r az gegyadta vilgon senki. Ez a fene nagy jtkonysg egyszer mg belefrt a tavalyi Giro negyedikjvel szemben, ktszer viszont mr nem, ahogyan azt a veronai vgeredmny is altmasztja. Carapaz volt a igazi referenciapont.
A szemellenzs Nibali-Rogli du ott hibzott, hogy nem ismerte fel idejben a Carapazban rejl potencilt s a courmayeuri befut alkalmval jabb kt percnyi egrttal ajndkozta t meg - Primo Rogli, aki valamifajta idfutam-mgiban bzhatott, tlcn knlta a rzsaszn trikt az Alpokban, ezttal viszont nem tudatosan. Persze, utlag okos az ember, utlag okos Vincenzo Nibali is, akit felbsztett a szlovn passzivitsa s rgeszmsen arra koncentrlt, hogy ne nyerjen, ahelyett, hogy a sajt versenyt futotta volna, mert gy eltkozolta a maga eslyt... A mini-Lombardira hajaz 15. etap finljban megkrdjelezdtt Rogli srthetetlensge: a Civiglio szerpentinjn szguldva mechanikai problmval szembeslt, m hiba remlt egy mretre igaztott cserekerkprt, seglykiltsa tovaszllt az terben, hiszen a Jumbo-Visma sportvezetse ppen egy egszsggyi sznet keretben hzdott flre. Arcpirt baki. Mire csapattrsa, Antwan Tolhoek kisegtette, az egybirnt kivlan lejtz szlovnt elnttte a pnik s a nagy sietsgben felkendtt a szalagkorltra, ami a tompa mellkasfjdalom mellett tovbbi idvesztesget is vont maga utn - immron nem volt ura a helyzetnek s ezt nem is tagadta.
A harmadik ht az lland bersg, illetve a hatkony vdekezs jegyben telt a taktikailag megjul Movistar szmra: a BMC-tl tigazol Max Sciandri szakmai veznyletvel az Unzu-csapat megfelel mdon mozgstotta energiit s a megfelel idben jtszotta ki tkrtyit, maximlisan kiaknzva er- s ltszmbeli flnyt. Noha a konkurencia nem tudta ket kibillenteni a nyeregbl, azrt bevitt nhny szdt tst a Dolomitok csipks hegyvonulatai ltal szeglyezett kzdtren. Az utols pihennap tmeneti nyugalmt rgtn eloszlatta a brutlis kegyetlensg Mortirolo-hg, amely idelis terepet nyjtott egy izomtp „cpatmads” szmra: Vincenzo Nibali a rettegett kaptat als szakaszn villantotta ki foga fehrjt, igyekezvn zavarba hozni a rzsaszn trikst s spanyol armadjt. A kitnen elksztett akci sikere Primo Rogli izollsban mrhet - a meggytrt szlovn gyzelmi eslye elszni ltszott -, a Movistar vezrprosa azonban nem fulladt bele a Nibali keltette hullmokba, Landa s Carapaz az offenzv olasszal egytt kapaszkodott fel a kdfedte, havas estl ztatott hegytetre. A Giro szeszlyt s a kerkprsport heroikus termszett kidombort, mondhatni, epikus etap vgn a hegyi pontversenyt elural Giulio Ciccone nnepelhetett, aki olyanannyira vacogott tban Ponte di Legno fel, hogy szinte hallani lehetett fogai csikorgst...
A Mortirolo barbrsgt kveten szksg volt nmi szusszansra, gy az sszetett szempontjbl kevsb letbevg, valamelyest szeldebb, szkevny- s sprinterbart szakaszokat teljestett a mezny. A Corsa Rosa viszont ezalatt (is) dsklt a szemlyes drmkban s az rzelemds momentumokban: az antholzi biathlonstadion kacskarings aszfaltplyjn Landa, Carapaz, illetve Lpez csipegette a msodperceket, Santa Maria di Salban thrilleri izgalom kzepette cserlt gazdt a ciklmen trik (Damiano Cima, a Nippo-Vini Fantini szkevnybajnoka hsies kzdelemben tartotta maga mgtt a megvadul sprintervonatokat, keresztlhzva ezzel az FDJ s Arnaud Dmare szmtsait, aki a kudarcba fullad hajsza nyomn elbukta a pontversenyt nmet rivlisval, Pascal Ackermannal szemben), mg a San Martino di Castrozza-i clban jbl felragyogott Esteban Chaves htmrfldes mosolya, rmknnyeket csalva a nzkznsg szembe. „Sosem adtam fel” - nyilakozta a befut utn az alattomos Epstein-Barr-vrus felett (is) diadalmaskod, csupaszv kolumbiai.
Nem adta fel honfitrsa, Miguel ngel Lpez sem, aki hegyrl-hegyre elhivatottan ldzte a dobog legals fokt, s amennyiben ltezne ilyesfle elismers a Giro d'Italia djpalettjn, mltn kirdemelte volna a legagresszvabb versenyznek jr piros rajtszmot. A fehrben feszt Lpez az utols lehelletig azon fradozott, hogy feljebb kszhasson a rangsorban, m a technika rdge rendre derkba trte ksrleteit. A kirlyszakasz kulcsemelkedjn, a Monte Avenn Superman szintn tmadsra adta a fejt, ezttal azonban nem holmi technikai gikszer, hanem egy feleltlen szlovn „szurkol” pecstelte meg a sorst, aki futva ksrte a favoritokat tmrt szelektv csoportot, mgnem hely szkben felklelte s fldre teperte a kolumbiait: Lpez a dhtl elvakultan felpofozta a delikvenst, s noha szavaibl tlve utlag megbnta tettt, szablyellenes viselkedsvel az azonnal kizrst kockztatta. Az egyttrzst tanst versenybrsg, tekintettel a veronai befut kzelsgre, szemet hunyt az eset felett, a normlis emberi reakci kategrijba sorolva a lpezi kirohanst (az UCI idkzben jravizsglja a nemzetkzi botrnyt szt gyet, mondvn Lpez agresszija nem maradhat bntetlenl)...
Amint a Lpez vezette Astana felszvdott az lrl, a Movistar vette kzbe a gyeplt, bebiztostva Carapaz rzsaszn trikjt, s egyszersmind dobogs pozciba helyezve Mikel Landt: a rebellis termszet baszkot sejtelmes nyilatkozatai ellenre sem vdolhatjuk nzsggel, pldartk mdon ldozta fel magt kapitnya sikerrt, aki honorlta a segtsget s kszsgesen felvezette a hajrt a klubtrs eltt. Ugyan a szakaszgyzelem szempontjbl nem kerlt fel a pont az i-re, a Movistar sikeresen abszolvlta az sszetettbeli kldetst, megvdve a maglia rost, gy a veronai idfutam puszta formalitss minslt az llovas ecuadori szmra. A pdiumrl tmenetileg letasztott Primo Rogli az ra elleni versenyben visszakaparintotta kpzeletbeli bronzrmt, mg Vincenzo Nibali jobb hjn megbklt a msodik helyezssel, hiszen a „carchi Lokomotvot”, azaz Richard Carapazt semmikpp sem rhette utol, aki egy csapsra legenda-sttuszba emelkedett kicsiny hazjban. Ecuadorban kitrt a kerkprforradalom.
Carapaz gyszlvn „csinlt egy Thomast”, de ilyesmit csak egyszer csinlhat az ember.
Tbb ugyanis nem underdog. Ezentl garantltan szerepelni fog a radarokon.
SSZETETT VGEREDMNY
1.
Richard Carapaz
[26 ves]
Movistar Team
90:01:47
2.
Vincenzo Nibali
[34 ves]
Bahrein-Merida
+1:05
3.
Primo Rogli
[29 ves]
Jumbo-Visma
+2:30
4.
Mikel Landa
[29 ves]
Movistar Team
+2:38
5.
Bauke Mollema
[32 ves]
Trek-Segafredo
+5:43
utirat | Szeretnk a figyelmetekbe ajnlani kt fordtst, ami a Hosszabbts.hu oldalon jelent meg egy gyakornoki program keretben. Szerencssnek rzem magam, amirt tovbbi t jelentkez mellett (sszesen csaknem 100-an plyztak a programra) lehetsget kaptam arra, hogy az Eurosport hivatalos magyar nyelv hroldaln publikljak. Az albbi kt linkre kattintva elolvashatjtok az els munkimat: az elbbi a ProCycling magazin mjusi anyaga alapjn kszlt s a Giro d'Italia korbbi versenyigazgatjrl, Vincenzo Torrianirl, illetve reformjairl szl, utbbi pedig hrom klnbz interj sszefslsnek eredmnye s a feltrekv brit tehetsget, Hugh Carthy-t hivatott bemutatni.
Most attl eltekintve, hogy ki kinek szurkol s ki kit tart szimpatikusnak vagy kevsb szimpatikusnak - az igazat megvallva, nekem is nehezemre esik eltemetni a valdi rzseimet, de igyekszem -, az elmlt vtized egyik, ha nem a legizgalmasabb hromhetese bontakozott ki a szemnk lttra az idei olasz krverseny keretein bell. Azt hiszem, ebben egyni preferciktl fggetlenl megegyezhetnk. Akit abszolt hidegen hagyott ez a Giro, annak azt javaslom, keressen valami ms sportgat, mert ennl aligha szmthat nyltabb kzdelemre s felfokozottabb izgalmakra. Nincs az a vrbeli kerkprrajong, akibl nem vltott ki valamifle erteljes rzst ez a versenyt. s ez az utbbi ngy-t Tour de France-kirs fnyben mr nmagban nagy sz, gy gondolom. Hol mshol trtnhetett volna meg mindez, mint a Giro d'Italin: a corsa rosa DNS-be valsggal kdolva van a drma. Ezrt is szeretjk annyira, mi nzk.
n tiszteletben tartom, hogy a Tour de France hagyomnyosan a legnagyobb presztzs kerkprverseny. Nem is tudnk ezzel rdemben vitatkozni, hiszen minden jliusban fldntli izgatottsggal, kifogyhatatlan kvncsisggal s kiss taln naiv, mesebeli remnyekkel telve lk le a tv el. Aztn elfordul, hogy csaldok. Amikor pedig arcon csap a valsg s tragikus hirtelensggel szertefoszlanak a remnyeim, rkig csak faarccal bmulok magam el, ne adj' isten elmorzsolok egy-kt knnycseppet is. Nem fogok kertelni, az utbbi nhny vben ez elg gyakran elfordult. A Vuelta a Espana ezek utn valamelyest kpes volt megvigasztalni, vagy legalbb gy-ahogy feledtetni a csaldsokat, betakarni a sebeket, amelyeket tulajdonkppen sajt magamnak okoztam a naivsgommal vagy az lmodozsommal. Az j szezon jabb remnyeket breszt bennem s miutn a tavaszi klasszikusok aktvan poljk a sportg irnt rzett szinte szeretetemet s bele vetett hitemet, mr vgom a centit trelmetlensgemben, hogy a Grande Partenzval vgre tjra induljon az a hromhetes, amely kitntetett szerepet tlt be szurkoli karrieremben s klnleges helyet foglal el a szvemben. 2011 ta tart ez a vgtelen szerelem, a Giro akkor sebzett meg elszr, majd frdetett rmmmorban Contador diadala okn. Szz sznak is egy a vge, bvkrbe vont ez a viadal... Idn sosem tapasztalt nyitottsggal vrtam a rzsaszn mzzal bortott varzslatot, hiszen rajongsom trgyt tavaly el kellett engedjem. Tudtam, hogy az olasz krversenyben nem fogok csaldni. s szigoran kerkprversenyi minsgben nem is csaldtam benne. De teljesen vratlanul ejtett rajtam nhny jabb sebet.
Az idei Giro d'Italia kavalkdjban engem Simon Yates mkdse varzsolt el a leginkbb. A 25 ves yorkshire-i src hozta el szmomra azt az rzelmi impulzust, amire vrtam: magval ragadott az a hullm, amit valamelyest vratlan szrnyalsa keltett. sztns merszsge (mert meggyzdsem, hogy nem kizrlag a knyszer hajtotta, hanem a szve is) okn pillanatok alatt a szimpatiznsai kztt tudhatta a kerkpros kzvlemny tlnyom rszt, kztk engem is. Szerettem volna elhinni, hogy jbl lehetsges ezzel a felfogssal Grand Tourt nyerni. s mg mennyien szerettk volna ezt hinni! De mindenkinek ott motoszklt a fejben Steven Kruijswijk s Vincenzo Nibali kt vvel ezeltti ominzus esete - visszatekintve ksrteties a hasonlsg a kt kirs forgatknyvnek vza kztt. Kell vatossggal kellett teht kezelni a Yates-jelensget, ez az elzmnyek fnyben egyrtelm. Mgis, annyira j volt hinni a csodban kt hten keresztl! Sajnos vgl trkenyebbnek bizonyult Simon Yates dominancija, mint hittk... A Giro jbl sokkolt mindnyjunkat, lljunk akrmelyik oldalon: nemcsak a trfea s a szerelem vgtelen, hanem a drma is. A drmknak pedig vannak nyertesei s vesztesei, gy mindenkinek sajt prefercii szerint kellett feldolgoznia a trtnteket.
Azt hiszem, az izraeli rajt minimum annyira minslt megosztnak, mint a Giro ksbbi gyztesnek szemlye. Pnzorientlt vilgban lnk s az RCS Sport (a Giro d'Italit szervezez cg) rblintott egy szemrmetlen sszegre - szakmaibb magyarzatot aligha lehet adni a Grande Partenza Szentfldre val kiteleptsre. A jeruzslemi idfutam ktyk-szabdalta plyja mr a hivatalos verseny megkezdse eltt szedte ldozatait: a plyabejrs sorn bukott az tcsillagos favoritok egyike, Chris Froome, mg Kanstantin Siutsou csontrssel knyszerlt visszalpni a kzdelmektl az utols pillanatban. s mg el se lttk a rajtot! Tom Dumoulin aztn specialisthoz mlt teljestmnyt nyjtott az alig 10 kilomteres ra elleni versenyben, jutalmul magra lthette a rzsaszn trikt. A nyitnap legkellemesebb meglepetst Simon Yates szolgltatta, aki maghoz kpest ragyog idt tekert s ezzel bejelentkezett az sszetettre. Visszatrve a szervezsre, a helyi nzkre nem lehetett panasz, az rintett teleplseken, gy Jeruzslemben is tmtt sorokban lltak az emberek a kordonok tvben, ami Dohhoz kpest jelents elrelps. De azt a mai napig nem rtem, hogy mirt kellett a meznyt keresztlvonszolni a Negev-sivatagon. Ez pont olyan, mintha plmt ltetnnk a fagyos tundrra, mikzben tudjuk, hogy nem fog meggykerezni... s akkor mg szba sem kerlt a politikai-vallsi konfliktusok (ezt a kirst gyakorlatilag vgigksrtk a tntetskpp lengetett palesztin zszlk) jelentette vals veszly, amelynek - nmi pnzrt cserbe - kitettk a Giro-cirkuszt. Lnyeg, hogy a versenyzk javarszt psgben tllendltek az izraeli kiruccanson s egy pihennap utn mr Szicliban folytatdott a harc a rzsasznrt: az olasz kr teht hazatrt.
A csizma orrnl fekv szigeten rendezett szakaszok a klasszikusok szintrajzt idztk, gy eleinte a puncheurk kerltek reflektorfnybe: Wellens s Battaglin lt az emelkeds befutk nyjtotta lehetsggel. Chris Froome egy vratlan leszakadssal hvta fel magra a figyelmet a 4. etapon, minek kvetkeztben kis hjn egy percre ntt a htrnya sszetettben (ekkor Rohan Dennishez viszonytottunk), hiszen a jeruzslemi kronn ugyancsak alulteljestett - valsznleg a plyabejrson trtnt bukst nygte, br ezt csak ksbb ismerte el. A magt a kerkpros trtnelemknyvekbe is ber aktv vulkn, az Etna idn sem maradhatott ki a programbl, m ezttal egy j oldalrl ismerhettk meg ezt a hegyet. A Mitchelton-Scott kt kapitnya megosztozott a babrokon: Yates ugyan utolrte szksben lv csapattrst, Chavest, vgl tengedte a szakaszt az rkk mosolygs kolumbiainak, hiszen tisztban volt azzal, hogy elengend elnyt harcolt ki a rivlisokkal szemben a rzsaszn trik tvtelhez. Ez volt az a momentum, amivel egyrszt elkezddtt Simon Yates szrnyalsa, msrszt amivel maga mg lltotta a hozzm hasonlan prtatlan, csodkra szomjaz nzkznsget.
Az estl ztatott 8. szakasz finlja felsznre hozta Richard Carapaz tehetsgt, aki egy impozns szl utn nnepelhetett, illetve jbl fldre tertette Froome-ot, m ezalkalommal a brit viszonylag olcsn megszta (felfele menet, egy kanyarban csszott el), nem gyaraptotta tovbb a htrnyt. Nem gy, mint msnap, amikor a Gran Sassra kapaszkodott fel a mezny. Az Astana tempvltsa Fabio Aru leszakadst eredmnyezte - az olasz bajnok csupn rnyka volt nmagnak hazja krversenyn -, majd Jack Haig lretrsekor Froome is megadta magt. Simon Yates meghllva legrtkesebb segtje munkjt, feltette a pontot az i-re, azaz lehajrzta talpon maradt kihvit a szakaszgyzelem elhdtsrt. A rzsaszn trikt birtokl ausztrl csapat ktfej srkny jellegt a msodik pihennap utni 10. etap szntette meg, amely sorn Esteban Chaves rejtlyes krlmnyek kztt 25 percet 'gyjttt be', gy kizuhanva az sszetettrt zajl csatbl. Az immron megkrdjelezhetetlen kapitnny ellp Yates azonban ezutn sem lasstott: az osimi kockakves emelkedn - aznap haladt keresztl a mezny Scarponi szlfalujn, Filottrann - jabb msodperceket csatolt az elnyhez s jabb dicssget szerzett a Mitchelton-Scottnak. Az lete formjt kiaknz brit megingathatlannak tetszett, viszont a fontoltan halad Tom Dumoulin mg mindig kedvezbb pozciban rezhette magt az idfutamkpessgei kapcsn.
Mitchelton-Scott Backstage Pass - 6. szakasz [Etna]
A kvetkez mrfldk-szint esemny az sszetett verseny alakulsban a jogosan a pokol kapujnak nevezett Monte Zoncolan lejtin bontakozott ki. Az ekkor mr 3 perc fltti lemaradssal rendelkez Chris Froome egy klasszikus, lve prgets akcival kvnta rhozni a frszt Yates-kre. A Sky eddig sebezhetnek tn kapitnynak vratlan feltmadst kontroll alatt tudta tartani a rzsaszn triks, aki egyedliknt eredt a nyomba s lpsenknt faragta le a kztk kialakult 15-20 msodperces klnbsget. Froome rzkelvn a fokozatosan kzeled honfitrs jelentette fenyegetst, indtott egy utols offenzvt s vgl sikerlt maga mgtt tartania Yates-et. Mondhatni, a szakaszgyzelembe meneklt elle. Mindekzben az ldzcsoport darabjaira esett szt a vgjtkban s Tom Dumoulin knytelen volt sajt tempra vltani, m minden igyekezete ellenre jabb fl percet hullajtott el az orszgton, aminek az elle menekl Simon Yates rlhetett a legjobban. Ettl fggetlenl mg mindig a hollandnl volt a lpselny, az idfutam pedig vszesen kzeledett. Nem csoda, hogy az ambcizus brit a szks elny tudatban tovbbi lpsekre sznta el magt a 15. szakaszon: Yates egy bdletes megindulssal hagyta fakpnl Dumoulinket 18 kilomterre a befuttl, melynek eredmnyekpp 2 perc fl tornzta a frjt. Froome megfizetett elz napi erfesztseirt s msfl perces vesztesget kellett elknyvelnie, ezzel eloszlatva a pislkol remnyt, melyet a Zoncolanon bresztett - gondolhattuk naivan. Fabio Aru mlyreplse jabb stciba jutott s ezen a napon az olasz vgleg kirta magt az sszetettbl.
Simon Yatessappadai szljval ttrte a 2 percet jell llektani hatrt, a verseny elrehaladtval mgis egyre tbb okunk volt azt hinni, hogy a kronn nemcsak megrizheti a mezt Dumoulin krra, hanem tekintlyesnek nevezhet elnybl konzervlhat akr egy jelentsebb hnyadot is a harmadik htre. Egyfell ktsgkvl kirobban formt mutatott az eddigiekben, msfell az esetben is szmthattunk arra, hogy a megklnbztetett trik extra ertartalkokkal vrtezi majd fel. Ok, Yates sem ppen egy idfutam-fenomn, de a Chaves-Pozzovivo-Lopez trinnl mindenkppen magasabb polcra helyezhet a puszta kpessgeibl kiindulva. A mfaj aktulis kirlynak, Tom Dumoulinnek teht fel volt adva a lecke: ridre lett volna szksge az lls megfordtshoz. A Trento s Rovereto kztt kitztt 34 kilomter hossz, se nem teljesen sk, se nem egyrtelmen dombos plya egyikknek sem kedvezett egyoldalan - szigran a szintrajz alapjn -, m Yates clja nem lehetett ms, mint a vesztesgek minimalizlsa. Ezt a feladatot pedig kivlan menedzselte, gy a rzsaszn trikval a vllain, csaknem 1 perces elnybl vrhatta a folytatst. A nap vesztese cmet Thibaut Pinot harcolta ki, aki elkeserten gyenge idvel vtette szre magt s ennek kvetkezmnyeknt elbukta sszetettbeli 4. helyt egy bizonyos Chris Froome-mal szemben, akirl mindezek ellenre aligha tudtuk volna elkpzelni, hogy a dobog legals foknak megkaparintsnl merszebb vllalkozsba fogjon.
Ilyen elzmnyekkel kanyarodtunk r az teletalkot alpesi clegyenesre, amely hrom klnbz nehzsg hegyi szakaszt foglalt magban. Eltel gyannt a Pratonevoso kerlt tertkre: ez az rtalmatlannak tn emelked a vg kezdett jelentette Simon Yates szmra, aki sajt elmondsa szerint az idfutam ta pkerjtszmra knyszerlt, hiszen teljestkpessge hatrhoz rkezett. A rzsaszn triks elszr bizonyult sebezhetnek a verseny sorn, gy 56 msodperces elnye hirtelen j megvilgtsba kerlt. Tom Dumoulin tmadsra ugyan mg tudott reaglni, hanem amikor Chris Froome hzta meg a sort, Yates-nek vigyzzba lltak a lbai s addig-addig szugerlta ktsgbeesetten holland rivlist, mg az megrezte a vrszagot s dobbantott. A Mitchelton-Scott megprblta felvontatni horgonyt vet kapitnyt a clba, noha az elny gy is lefelezdtt: ahogy az angol mondja, the race was on, azaz a kirlyszakasz hajnaln jra nyltt vlt a kzdelem. A nyugalmat surgrz Yates nyaka krl szorult a hurok...
Chris Froome-ra abszolt nem jellemz, hogy kilpjen a komfortznjbl - igaz, taln mg sosem volt ennyire rszorulva, mint az idei Giro d'Italin. Viszont ahhoz, hogy brmifle eslye lehessen a rzsaszn trikra, pontosan ezt kellett tennie. pedig vllalta. Ha valami miatt megoszt jelensgg vlhatott a Sky csapat s a rszeknt maga Froome is, hogy gyakorlatilag fennllsuk ta egyfajta passzv agresszv viselkedst tanstanak s ezzel felvllaljk az izgalmak nyltszint meggyilkolst. Egy magabiztos elny tudatban persze clravezet taktika az ellenfelek konzervatv jelleg frasztsa. Akrmennyire rossz ezt nzni, nincs ms teendjk. De egy ilyen helyzetben, amikor az elsszm emberk tbb, mint 3 perces htrnyban cscsl az sszetett 4. helyn, ideiglenesen flre kellett tenni a cscsra jratott ars poetikt. A cl rdekben belevetettk magukat az ismeretlenbe. Millimter pontosggal ptettk fel a kockzatos haditervet (marginal gains rulez) s vakon megbztak abban a Froome-ban, akit a kerkpros kzvlemny kimondva-kimondatlanul eltemetett a vgs gyzelem szempontjbl. A Sky azonban a legritkbban szokott stratgiai hibkbl szrmaz falakba tkzni.
A haditerv azzal a mozzanattal lpett letbe, amikor a Sky-vonat mintegy kirntotta a gyeplt a Mitchelton-Scott kezbl: Yates emberei azon nyomban lemorzsoldtak a mezny lrl. A murvs szakaszai okn ikonikuss vl Colle delle Finestre, azaz az idei Cima Coppi lbhoz rve a rzsaszn triks egyre htrbb sodrdott a bolyban, majd nhny kilomterrel ksbb vgleg elhztk elle a sort. Simon Yates tndrmesje pillanatok alatt horrorfilmbe torkollott: a Giro eddigi fhse alsrang statisztv minslt t. Tom Dumoulin nhny perc erejig nyeregben rezhette magt, virtulisan vezette az sszetettet. Egszen addig, amg a sky-i taktika kvetkez lpseknt Chris Froome a cltl 80 kilomterre megindtotta a nagybets tmadst, ezzel elszabadtva a poklok poklt. Dumoulin ettl mg nem esett pnikba, megrizve hidegvrt sajt tempra vltott s gy-ahogy kontroll alatt tudta tartani az akcit a hegytetig. A lejtmenetben viszont ideolgiai ellenttek tttk fel a fejket az ldzk krben, mivel a fehr trik kt vromnyosa, Lopez s Carapaz egy centit sem vezetett, Pinot pedig csapattrsa, Reichenbach felzrkzstl vrta a megvltst... A klnbsg csak ntt, csak ntt. A homokzskokkal megpakolt ldzcsoportnak nem sikerlt megoldani a patthelyzetet, gy Chris Froome lehetetlen kldetse egycsapsra relis clkitzsnek tnt. Mgis, ki hitte volna, hogy a nap vgn rzsasznben fogjuk ltni? A sokkhatshoz Simon Yates totlis fejrellsa - 39 perces htrnyban gurult t a bardonecchiai clvonalon - is hozzjrult: legbell alighanem egy ideje rezte, hogy elbukja a pkerjtszmt, m Froome elspr sikere minden bizonnyal t is megdbbentette. Akrcsak George Bennettet, aki szinte reakcijval („did a Landis”) valdi lavint indtott el kerkpros berkekben...
a Giro d'Italia 19. szakasznak sszefoglalja
A cmvd Tom Dumoulin szmra a 20. szakasz emelkedi szolglhattak kapaszkodul, hogy egy utols offenzva keretein bell ledolgozhassa 40 msodperces htrnyt az jdonslt llovassal szemben: nem volt mese, meg kellett prblnia, ha ms nem, azrt, hogy tiszta lelkiismerettel tekinthessen majd vissza az idei Girra. m mg mieltt sor kerlhetett volna az sszetettrt zajl versenyfuts finljra, Thibaut Pinot szenvedstrtnete adott negatv festst ennek a napnak (vgigtekerte a szakaszt, de utna egybl krhzba szlltottk, ahol tdgyullads gyanjval tartottk bent jszakra, gy csapata knyszersgbl visszalptette). Dumoulin egszen a Cerviniig gyjttte a lelki s fizikai ert a tmadsra, m a holland elkeseredett kzdelme hibavalnak bizonyult... Chris Froome egy pillanatra sem ingott meg rgi-j szerepben s rzsaszn trikban vonulhatott be Rmba, de csak miutn az Elia Viviani s Sam Bennett nevvel fmjelzett sprinterprharc utols felvonsa r diadallal lezrult. Annak ellenre, hogy ezt a csatt elvesztette, Viviani elhdtotta a ciklment a hbor, azaz a pontverseny megnyersvel. A legjobb fiatalnak jr fehr mezt a Richard Carapazt sikeresen maga mgtt tart Miguel Angel Lopez zsebelte be, mg az azrkk hegyi trik ugyancsak Froome kollekcijt gyaraptotta.
GIRO D'ITALIA 2018
sszetett vgeredmny
1.
Chris Froome
Team Sky
89:02:39
2.
Tom Dumoulin
Team Sunweb
+0:46
3.
Miguel Angel Lopez
Astana Pro Team
+4:57
4.
Richard Carapaz
Movistar Team
+5:44
5.
Domenico Pozzovivo
Bahrein-Merida
+8:03
Csak az igaz szerelem trheti ssze az ember szvt - tartja a monds.
A Giro d'Italinak ezt megbocstom. #amoreinfinito1
Rgen fordult mr el olyan - mondhatnm azt is, hogy abszolt nem jellemz az elmlt vekre -, hogy egy hromhetes utols napjn tvig rghattuk a krmeinket, mi, kerkprrajongk. A Giro d'Italia szervezi hztak egy merszet, s egyrszt a harmadik hetet kirlyhtt avattk, s a sprinterek krra egy idfutammal tetztk az izgalmakat. Niylvn, ez utbbi nem teljesen szokatlan sma, m mgis kevsszer adatik meg, hogy egy ilyen zr idfutam valdi tttel brjon s ne csak a tllsrl szljon meg a tartalkolsrl. Az is igaz, hogy az idei Giro vgjtka sem lett volna krmrgs, ha nincs az az ominzus flrells, ami ugyan kellemetlen tma, de ha valami esznkbe fog jutni x v mlva errl a hromhetesrl, az valsznleg az a momentum lesz.
Olvastam olyan vlemnyeket, miszerint sszessgben az idei olasz kr nem volt egetrengeten izgalmas - nem vits, akadtak lmosks szakaszok is, s tbbszr elmaradt a tzijtk az emelkedkn -, de n el brnm viselni, ha a Tour de France-on is az utols pillanatig ktsges lenne a gyztes kilte. A 100. Giro d'Italia bvelkedett az extrkban: volt itt egy keser welcome drink a sprinterek szmra, szlftta vulknmenet, hegyrl majdnem legurul csapatkocsi, egy eslyeseket rint motoros buks, korai nnepls a fnk vrosban, illeglis randimeghvs, verekedsrt kizrs, egy vratlan rzsaszn triks toilet break, vita a bevrsrl, kulacsdobls, rosszmj beszls, karmval val fenyegets, egy meghisult dupla-ksrlet, negatv olasz rekord s egy holland gyztes. Nem kevs, s elfordulhat, hogy kimaradt nhny cmke, amivel az v els hromhetest jellemezhetjk. A szardniai rajt eltt a kzvlemny egyrtelmen egy Quintana-Nibali prharcot vrt, mintha az a 70 kilomternyi id futam nekik kedvezett volna. A szervezk alighanem Froome-ot szerettk volna Olaszorszgba csalogatni - valljuk be, ez kzel lehetetlen kldetsnek tnik -, helyette jtt Tom Dumoulin, akinek ez az tvonal kivl lehetsget knlt egy sszetett dobogra. Ennek mindssze egy felttele volt: a hegyeken nem szedhetett ssze akkora htrnyt, amekkort a sk idfutamokon mr nem lehet kozmetikzni. Na, de ha a hegyeken paliban van Quintankkal, az idfutamokban pedig oktatja ket, relis esly mutatkozik arra, hogy nla landol a rzsaszn trik. Mrpedig gy trtnt. Nem volt semmifle Quintana-Nibali prharc: az idei Girn mindenki Dumoulin ellen ment. Mentsgkre legyen mondva, ha alkalmuk nylt r, megprbltk izollni a hollandot, szvetsgek is szlettek a kzs cl rdekben, de mentlisan nem sikerlt t megtrni. „Megtanultam szenvedni a hegyeken” - nyilatkozta gyzelme utn Tom Dumoulin. s bizony, ha az ember idfutamspecialista ltre hromhetest akar nyerni, ez nlklzhetetlen kpessg.
Rgtn egy bombameglepetssel startolt az idei Giro, hiszen Lukas Pstlberger elorozta a sprinterek ell az els rzsaszn trikt egy improvizatv ksei tmadssal. A kvetkez 2 nap sorn Greipel, majd Gaviria is bevette Szardnit, mikzben Zakarin s Kruijswijk a fmezny vgbe kapaszkodva sszeszedett nmi htrnyt. Az els pihennap a szicliai transzferrel telt, hogy aztn a versenyzk felkapaszkodhassanak Eurpa legmagasabb s legaktvabb vulknjra, az Etnra. Nyilvn mindenki tzijtkot szeretett volna ltni a kietlen emelkedn, de szerintem kevesen hittk el, hogy ez valban gy is lesz. Az eslyesek az ers szlre hivatkozva nem szaggattk szt az istrngot - hogy egy klasszikus idzzek -, ehelyett Jan Polanc szkevnygyzelmnek rlhettnk, csak hogy ne maradjunk izgulnival nll. Ettl fggetlenl ez egy ideges nap volt, trtnt egy-kt komolyabb buks s a 4. szakasz krnikjhoz tartozik Javi Moreno kizrsa is, aki Diego Rosval dulakodott. Ha mr 'rosa', Bob Jungels lthette magra a rzsaszn trikt, amit aztn egszen a Blockhaus cscsig viselhetett. Msnap kerlt sor a messinai befutra, ami Luka Pibernik korai nneplsrl marad emlkezetes - Nibali csapattrsa egsz egyszeren elfelejtette, hogy htravan mg egy kr, komplett iditt csinlva magbl a nagykznsg eltt.
A kvetkez etap, amit mindenkpp ki kell emelni az a 9., hiszen ekkor tekert fel a Giro meznye a Blockhausra. De mg mieltt ezt megkezdtk volna - mrmint a hegymszst -, trtnt egy sajnlatos baleset. A versenyzk eszeveszett tempban kzeltettk meg az emelkedt a Movistar vezetsvel, m vratlanul az t bal oldaln flrellt egy motorosrendr, amit a Sunwebes sor elejnek mg sikerlt elkerlni, Keldermannak viszont nem (aki ezutn nem tudott tovbbmenni), magval rntva Adam Yates-et s komplett Sky-t, kzttk a 2 kapitnyt, Landt s Thomast. Eleinte a brit mozgsa tnt bizalomgerjesztbbnek, a ksbbieknek mgis knyszerlt feladni az olasz krt, mg baszk kollgja eljutott Milnig. Visszatrve a Blockhausra, ez Quintana napja volt, az egyetlen, amikor valban kimagaslott az eslyesek kzl: folyamatosan tmadsokkal knlgatta ellenfeleit, s aki megprblt vele menni, annak elbb vagy utbb beletrt a bicskja. Vgl fl percet adott a tovbbi dobogs helyeket megszerz Pinot-nak s Dumoulinnek, mg a hazaiak remnysge, Nibali egy percet htrnnyal 'lett gazdagabb'. Van Garderen s Kruijswijk teljesen elszllt, a buksban rintettek kzl Yates s Thomas 5 perc krnykn rkezett be, Landa pedig 25 percet szedett ssze.
Mivel az els komoly emelkedn nem alakultak ki jelents klbsgek az eslyesek kztt, szmthattunk arra, hogy a montefalci idfutam majd alaposan trendezi az sszetettet. Egyrtelmnek tnt az is, hogy Quintana egybl elbukja a rzsaszn mezt s jesllyel Tom Dumoulin ltheti azt magra. Tudtuk, mire kpes a holland, s hogy - divatos szval lve - berazza rivlisait ebben a mfajban. De azt szerintem kevesen gondoltuk, hogy ezen a napon megalapozhatja a vgs gyzelmt. Mrpedig ezt tette: Dumoulin kzel 3 percet vert Quintanra, aki hirtelen kt s fl perc htrnyban tallta magt. Thibaut Pinot nla is rosszabbul jrt, mivel a Girra merszked francia egy kifejezetten gyenge napot fogott ki s kpessgeihez mrten egyrtelmen alulteljestett. Az ekkor mg nagyon is versenyben lv Thomas mindssze 50 mp-cel maradt el a hollandtl, Nibali csak a 40 km-es tv msodik felben ment igazn jl, mg Van Garderen egy, az szintjn rtelmezhetetlen idvel vtette szre magt. A Movistar s Bahrein eltt adott volt a feladat: a lehet legjobban meg kell nehezteni Tom Dumoulin dolgt - nemcsak a hegyeken, a lehet leghamarabb el kell t szigetelni csapattrsaitl s a lehet legtbb idt kell kiosztani neki, hogy a milni zr kronn mr ne tudjon fordtani. Ezen feladatnak rgtn a kvetkez dimbes-dombos szakaszon nekiltott a Movistar, de taktikjuk nem igazn tudott kibontakozni. Az Oropa eltti 2 nap egyike sem volt vszesen esemnyds (rtsd: amikor az sszefoglalba is csak az utols km kerl be): Fernando Gaviria tovbb dominlt a sprintekben s Tortonban megszerezte 4. gyzelmt - ksznheten Richeze zsenilis felvezetseinek.
Az Oropa, azaz Pantani hegye az egybknt teljesen sk 14. szakasz programjban szerepelt, egy jabb lehetsg Quintannak, hogy faragjon a htrnyn. Az emelkedhz kzeledvn elrellt minden olyan csapat, amely rdekelt volt Dumoulin frasztsban s leszaktsban, m a Movistar meglepen hamar elfogyott. Quintana, akrcsak a Blockhauson, kisebb tmadsokkal rukkolt el, ezennel viszont egyszer sem tudta vgrvnyesen leszaktani ellenfeleit. Dumoulin llt az ldzcsoport lre s egy pillanatra sem tvesztettk szem ell a kolumbiait, aki ktsgbeesetten prblt tovbbmenni, de knytelen volt beltni, ezzel nem megy ma semmire. A rzsaszn triks csoportja az utols kilomteren levadszta t, st, a hajrban Tom Dumoulin kontrzott, s gy Quintana nemhogy nem cskkentette a htrnyt, mg hozz is tett, hiszen kptelen volt bellni a hollandnak, aki 2. szakaszt nyerte az dei Girn. Vratlan fordulat, amivel csak egyre remnytelenebbnek tnt a hegyi specialistk helyzete. Msnap egy mini-Lombardia vrt a meznyre, amely ugyan nem biztostott valdi tmadsi terepet, mgis itt lthattunk az egyik legjobb versenyt. Vgig gyilkos tempt tekertek, rezhet volt a feszltsg, megszaporodott a buksok szma is. Quintana se szta meg, az egyik lejtmenetben fldre kerlt, de nem is ez a lnyeg, mivel szinte srtetlenl mehetett tovbb, hanem az, hogy a Sunweb a sor elejre llt s bevrtk a Movistar kapitnyt, aki aztn a sprintben kiss sunyi mdon rhajtott a jvrsra.
A harmadik pihennap utn jhetett a kirlyht legnehezebbnek grkez etapja, amely sorn a versenyzk megmsztk a Mortirolt (Scarponi emlkhegy) s a Stelvit (Cima Coppi), utbbit radsul kt irnybl. m mgsem ezek a legends hegyek adtk ennek a napnak a pikantrijt. Az Umbrailpass lbnl ugyanis valami egszen szrrelis dolog trtnt: a rzsaszn triks nem brta tovbb, muszj volt flrellnia - s most nem a szoksos napi pisisznetrl beszlnk. Amikor egy kerkpros vadul tpi le magrl a mezt, ott mr tnyeg komoly a baj. A tbbiek is kiss ttlenl lltak Dumoulin nem tervezett toilet breakje eltt, nem igazn tudtk eldnteni, mitvk legyenek. Ezrt inkbb vrtak nhny percig, aztn a Bahrein az lre llt s elkezdetett versenytempt menni flfel. Zakarin trte meg a dbbent csendet, beindtva ezzel a lavint: Nibali tmadsra mr muszj volt Quintannak is lpnie. Mindekzben Dumoulin egyedl vgott neki az Umbrailpassnak, segtk nlkl. Egy darabig tudta tartani az lcsoportot, nem ntt tovbb a htrnya, m a hegytetn kicsivel 2 perc fltt llt meg az ra, gy muszj volt valamennyit kockztatnia a lejtmenetben, hiszen pontosan tudta, hogy Nibali lefel is nvelni fog az iramon. s valban, az olasz le tudta szaktani Quintant s felrt a magnyos szkevny Landra, hogy aztn a sprintben megszerezze a hazaiak els gyzelmt a 100. Girn. Dumoulin vglis nagyot mentett, megrizte a rzsasznt, igaz, fl percre cskkent az elnye, ami mr korntsem annyira knyelmes s megnyugtat.
A 18. szakaszon a Movistar jbl megprblkozott egy sszehangolt offenzvval, m hiba tmadott Quintana 50 km-rel a cltl, ez alkalommal sem tudott eltvolodni Dumoulintl. Az utols emelkedn, a Pontivesen egy valdi plyaverseny bontakozott ki, mindenki egymst arct frkszte. Quintana Amadorral karltve indult meg, majd Nibali is tesztelte az ellenfeleket, de a rzsaszn triks leflelte ket s nem alakult ki klnbsg kztk. Ezzel szemben Pinot s Zakarin el tudott lpni az eslyesek csoportjbl, miutn htul azon ment a vita, kinek s mennyit kne vezetni - elssorban Dumoulin nehezmnyezte, hogy senki sem dolgozik rajta kvl, pedig nem az pozcija forgott veszlyben. Az orosz-francia du vgl 1 perc elnyt harcolt ki, mire a rzsaszn triks egy rosszall nyilatkozattal reaglt: a trtntek utn jobb szerette volna, ha Milnban nem Nibali s Quintana llna mellette a dobogn. A cmvd olasz a karmval fenyegetett, amely rgtn a kvetkez etapon visszattt, egy bosszhadjrat-szag kooperci formjban. 130 km-re a cltl Dumoulin a mezny hts felben helyezkedett, amit kiszagolt a Movistar s a Bahrein s rlt tempmensbe kezdtek. Sikerlt is leszaktaniuk az amatr hibt elkvet hollandot s egy kb. 1 perces elnyt ptettek fel vele szemben. Az ldzcsoportban a Trek s az Orica segtette a Sunweb munkjt, majd a Sella Chianzutn felrtek Quintankra. A visszazrkzs azonban nem mlt el nyomtalanul, ugyanis Dumoulin mr a Piancavallo elejn htul helyezkedett, ltszott, hogy nincs tl j brben. Pelizotti tempjt mr nem brta el s 10 km-re a cltl megrogyott: eleinte csapattrsa, Geschke vontatta felfel, de miutn a nmet killt, megint teljesen magra maradt. s ilyenkor fontos igazn, hogy megtanult szenvedni a hegyen: a rzsasznt elbukta Nairo Quintanval szemben, de nem kezdett el pnikolni, minimalizlta vesztesgeit. Viszonylag olcsn megszta, hiszen csak 1 percet kapott s a milni idfutamot szem eltt tartva jelentsen nem vltoztak az erviszonyok - mg mindig volt a legfbb eslyes a vgs gyzelemre.
A 20. szakaszon eljtt az igazsg pillanata Dumoulin szmra: ha nem kap 1 percnl tbbet Quintantl, Milnban mr a sajt kezben van a sorsa. Persze sokakban felvetdtt a krds: megismtldik-e a 2015-s Vuelta, azaz megint az utols pillanatban bukja el a trikt? Minden azon mlott, mire lesz kpes a Movistar s a Bahrein... A Monte Grappn viszont nem ezen 2 csapat egyike, hanem a Katusha diktlt brutlis iramot, amit eleinte elbrt a mezny javarsze, de a cscshoz kzeledve egyre csak fogyatkozott a boly llekszma. Dumoulin is a fln vette mr a levegt, de nem trt meg a nyoms alatt. Az utols emelkedn a Movistaron volt a sor, hogy alkossanak valamit: Nibali indtott elsknt, majd ksbb a kolumbiai is ksrletezett, ami mr nem esett jl a rzsaszn triksnak, aki sajt tempban ldztt tovbb. Quintana tmogatkra lelt Jungels s Mollema szemlyben, akiknek jelents szerepk volt abban, hogy sosem kszott 15-20 mp fl a htrny, szval folyamatosan lttk maguk eltt a rivlisokat. Miutn felrtek a Fozra, egy fennskon folytatdott a harc: mindkt csoport remekl mkdtt egytt, gy megdermedtek a frontvonalak. A vgn mindssze 15 mp-t tudtak hozni Dumoulinen, ami deskevsnek bizonyult a holland idfutamspecialistval szemben.
A milni 30 km-es tvon igazbl csak a dobogs helyezsekrt zajlott a kzdelem, mivel az teljessggel elkpzelhetetlennek tnt, hogy Quintana megrizze a vezetst. Dumoulin az 1. ellenrzponthoz rkezve eloszlatott minden ktsget: 10 km utn fl percet vert a kolumbiaira s innentl kezdve csak id krdse volt, mikor kerl r virtulisan is a rzsaszn. Nem kellett r sokat vrni. 1:24 lett a vge, ami figyelembevve Quintana idfutamkpessgeit, abszolt vllalhat. Ezzel legalbb a 2. helyet megtartotta a Movistar elsszm embere, br elszllt a dupla lehetsge. Nibali a dobog legals fokra llhatott fel, de benne rezheten nem volt tbb, pestiesen szlva 'kimaxolta' ezt a Girt. Tom Dumoulin pedig els hollandknt emelhette magasba a vgtelen trfet s az elkvetkezend vekben komolyan szmolni kell vele a Touron is.
Az alcmben olvashat egy jabb kzhely, ami minimum annyira igaz, mint amennyire egygyen hangzik. A 99. Olasz Krversenyen rgta nem tapasztalt izgalmakat lhettnk t, egszen a 20. szakasz vgig nyitott volt a verseny. Valjban mgsem ekkor dlt el az sszetett, hanem mr egy nappal eltte. Egy hromhetes sorn elg egy pillanatnyi kihagys, s rgtn elszhat a gyzelem, vagy ppen az ellenfelek lbe hullhat egy vratlan lehetsg, attl, fgg, honnan nzzk. Vglis az elzetesen legfbb eslyesnek kikiltott versenyz nyert, de gy, hogy egszen a 3. ht kzepig lefel vel teljestmnyt mutatott. Az utols kt nap viszont minden ktsget kizran neki sikerlt a legjobban, ami egyben a kivteles mentlis erejt is bizonytja.
Fogalmam sincs, hol kezdjem, mert mg 3 nappal a torini befut utn is cikznak a fejemben a gondolatok. Abszolt prtatlanul (naj, az abszolt taln tlzs) mentem neki ennek a Girnak, mgis hasonl rzelmeket vltott ki bellem, mint a tavalyi. Nem fogom eltitkolni, szmomra nagyon szimpatikus volt az, ahogyan Steven Kruisjwijk versenyzett (gondolom ezzel nem vagyok egyedl). Mr korbban is felfigyeltem r, de ennyire jl mg sosem lttam t tekerni s igen, lehet, hogy n t szerettem volna rzsasznben tudni a vgn. De ez nyilvn nem gy mkdik. Az elejtl a vgig, az els szakasz startjtl az utols befutjig, minden egyes pillanatban borzasztan kell koncentrlni ahhoz, hogy valaki felvehesse azt a bizonyos maglia rost. s akrmennyire kiemelkedik valaki a meznybl fiziklisan, sosem szabad neki odaadni elre a gyzelmet, mert tnyleg brmi megtrtnhet az orszgton (me, egy jabb kzhely). nhibbl vagy azon kvl bekvetkez buks, kisebb-nagyobb srls, betegsg, mechanikai problma, defekt vagy brmilyen ms, emberi mulasztsbl add hiba, mind-mind benne van a pakliban. Ezrt nem szabad feladni akkor sem a kzdelmet, ha kiltstalannak tnik a helyzet. s igen, belefrhet egy rossz nap, st, ha ezt a Girt vesszk alapul, mg tbb kzepesen gyenge nap is. Az orszgti kerkpr hiba az egyik legbrutlisabb llkpessgi sportg, a mentlis felkszltsg pp annyira szksgeltetik hozz, mint az ers lbak. A mentlis felkszltsg pedig nem csak abbl ll, hogy az ember kihagysok nlkl sszpontost a feladatra, hanem hogy egy gyengbb idszakban is megrzi a hitt. Vincenzo Nibali pontosan ezt tette, s ezzel vgl kirdemelte a soha vget nem r trfet.
szinte leszek, n szembemenve a trendekkel, nem tekintettem egyrtelm favoritnak Nibalit a Giro kezdete eltt. Szmomra nem volt tl meggyz, amit a szezon els harmadban produklt. Hiba minden magyarzkodsa, miszerint most jtt vissza edztborbl, vagy mg nem kell cscsformban lennie... stb. Nem szokott jt jelenteni ugyanis, ha valaki 7 perceket kap a legfontosabb felvezezversenyeken. s ennek megfelelen tekert az olasz krn is, egszen az utols kt szakaszig. Egsz egyszeren nem tudta kontrolllni az esemnyeket, pedig nagyon szerette volna. Bitangers segtket hozott megintcsak az Astana, akik tnyleg minden tlk telhett megtettek azrt, hogy pozciba hozzk a kapitnyt, de Nibali kptelen volt feltenni a pontot az i-re. Lthattunk tle prblkozsokat a Dolomitokban is, de rendszerint megkontrztk Kruijswijkk s elbb-utbb sikerlt is leszaktaniuk. Igaz, nem kapott slyos perceket az emelkedkn, de ezek a fl percek szpen sszeaddtak, majd a hegyi idfutam utn sokan lertk t kzel 5 perc htrnyban. Utlag kiderlt, hogy kisebb betegsggel kzdve vgott neki annak a 10 km-es kronnak, radsul mechanikai problmja is akadt (vlthiba), ami miatt kerkprt kellett cserlnie. Annyi biztos, hogy az nem az napja volt az Alpe di Siusin... Ezutn olyan krdsek is felvetdtek, hogy esetleg hazautazik, mert mr gy sincs gyzelmi eslye, de errl sz sem volt, csak az jsgrk gondoltk tl a tmt. Csoda, hogy ebben a helyzetben nem adta fel. Persze, azt is beltta, hogyha Kruijswijk nem szll bele a hfalba a 19. szakaszon, aligha tudta volna a maga javra fordtani az llst. Vagy csak nagyon nehezen.
s akkor a momentum, ami eldnttte a Giro d'Itlit. 19. szakasz, Alpok, Cima Coppi, Colle dell'Agnello, 2700 mteres tengerszint feletti magassg. A rettegett hegy utols kilomterein az t perc mnuszban lv Vincenzo Nibali meghzza a sort s a verseny sorn taln elszr a vrs znba knyszerti Steven Kruijswijket, de nem tudja leszaktani se t, sem Esteban Chavest, aki ekkor az sszetett msodik helyn llt kereken 3 perc htrnyban. gy hrman, brutlis tempban vgnak neki a lejtmenetnek. Nyirkos, kds az id, az t mellett kzel kt mteres hfal tornyosul. Alig tesznek meg egy kilomtert lefel, Kruisjwijk utolsknt fordulva csnyn benz egy balost s ltvnyosat esik. Az adrenalin persze dolgozik benne, egybl felpattan s menne tovbb, m a kerkprja szinte hasznlhatatlann vlik. A neutrl aut rgtn a segtsgre siet, de a holland nem cserl bringt. A csapata mindekzben vlt a flbe, hogy ne vesztegesse az idt, ne vrjon a kocsira, majd ksbb megoldjk a problmt... jabb percek telnek el, Kruijswijk elkeseredetten ldzi rivlisait, immron egy j Bianchin. Ekkor kzel 1 perc a lemaradsa, ami a lejtmenetben nem n tovbb rohamosan, de amint elkezdi az utols hegyet, nvszerint a Risoult, ltszik rajta, hogy nincs minden rendben... A klnbsg hrom perc fel kszott. Chaves tvette a rzsaszn trikt, mg Nibali megnyerte a szakaszt, mghozz nem akrmilyen teljestmnnyel. A vgn kiosztott 44 msodpercet kolumbiai ellenfelnek is, ami elre vettte a 20. etap trtnseit. Vlemnyem szerint ezzel a Cpa - egy teniszes hasonlattal lve - meccslabdkhoz jutott, mr csak be kellett tni azt a ziccert msnap.
A msik kkemny alpesi szakaszon sem maradtunk izgalmak nlkl, s ha valaki azt mondja mg a Giro eltt, hogy az utols szmottev napon az els ngy 2 percen bell lesz egymshoz kpest, csak flve hittk volna el neki, de vglis gy lett. Nem srn fordul el ilyesmi, gyhogy drzslhettk a tenyernket. Amint korbban emltettem, szmomra ezen a ponton elg valsznnek tnt, hogy Nibali a maga javra fordtja az llst, ellenben Chavesre nem merten volna zizit rakni a Risoul-os megrogysa utn. A legtbb krdjel mgis Kruijswijk kapcsn vetdtt fel, aki a bukst - ahogyan azt sejteni lehetett - nem szta meg srtetlenl a hfalas kalandot. Trtt bordval s lbfjdalmakkal volt knytelen rajthoz llni, de mindenkpp be akarta fejezni a versenyt, hiba vesztette el az eslyt a gyzelemre (ezt maga nyilatkozta, kiss hitehagyottan). A dobogrt harcolt, m vgl meg kellett elgednia a 4. helyezssel, ugyanis Alejandro Valverde a Dolomitok-beli gyenglkedst kveten sszeszedte magt: miutn mr a harmadik ht elejn kikiplta a szakaszgyzelmet, msik cljt is megvalstotta a 3. hely bebiztostsval. rdekessg vele kapcsolatban, hogy gy kszlt karrierje els Corsa Rosajra, hogy nem vett rszt magaslati edztborban. Figyelembe vve, hogy idn hnyszor kellett 2000 mter krnykn vagy afelett tekernik, ez nem volt ppen okos hzs a rszrl, de ha valban csak azzal a cllal rkezett, hogy nyer egy szakaszt, plusz felll a dobogra, akkor nem lehet belektni a produkcijba. Visszatrve a 20. etap esemnyeihez, Nibalihoz s az meccslabdjhoz, egszen a 15 km-es kapuig vrt a sorsdnt tmadssal, s ugyan eleinte gy tnt, Chaves ott tud maradni a hts kerekn, a kolumbiai perceken bell megadta magt. Szinte ijeszten hatott a kettejk kztti temp s mozgsbli klnbsg. Innen mr nem volt visszat Esteban Chaves szmra. Egszen a Kruijswijk-fle csoportig csszott htra, Nibali pedig egy jabb bravros tekers segtsgvel fellthette magra a rzsaszn trikt. Ki gondolta volna ezt a hegyi idfutam utn?
Essen sz a tbbiekrl is, mert az sszetettrt foly kzdelem mellett egyb trtnsek is sznestettk az idei Giro d'Italit. A hollandiai rajt pldul fantasztikusan sikerlt, flmillin ltogattak ki az utak mell s meg is kaptk azt, amire vgytak: Dumoulin - hacsak hajszllal is - megnyerte a nyitnapi idfutamot s elsknt viselhette a rzsasznt. A sprinteket egyrtelmen a nmetek uraltk, hiszen mind Kittel, mind Greipel risi flnnyel hzta be a meznyhajrkat. Elbbi kt, utbbi hrom szakaszgyzelmet gyjttt, viszont egyikk sem ment vgig, gy a piros trik az els helyet nlklz Nizzolo vllalira kerlt (igaz, a torini befutn bizonyult a leggyorsabbnak, de ksbb megfosztottk ettk a sikertl). Az elzetesen gyzelmi eslyekkel felruhzott Mikel Landa a msodik pihennapot kveten betegsg miatt feladni knyszerlt a versenyt, mg egy msik top 5-s aspirns, Ilnur Zakarin ugyancsak az Agnello lejtmenetben esett mg Kruijswijknl is nagyobbat, minekutna nem tudta folytatni a harcot (trtt kulcscsonttal megszta). A Sky csapat becslett vgl Mikel Nieve mentette meg, aki amellett, hogy a 13. etapot megnyerte, a hegyi trikt is elorozta Cunego orra ell az utols pillanatban. Szmomra a legnagyobb megdbbenst Alexander Foliforov okozta, aki a korbban tbbszr is felemlegetett hegyi idfutamon alkotott maradandt: sokig megdnthetetlennek tnt az ideje, a vgn mgis izgulnia kellett Kruijswijk miatt, akit - mint ksbb kiderlt - 16 szzaddal elztt meg. Ugyancsak dicsretet rdemel mg Gianluca Brambilla, aki rzsasznben bellt segteni s az munkjnak is ksznheten az Etixx egy ideig csapaton bell tartotta a mezt, hiszen az tkerlt Jungelsre (fiatal luxemburgi a 25 v alattiak versenyt magabiztosan nyerte). Illetve nem mehetnk el sz nlkl az olaszok teljestmnye mellett sem, hiszen a 6 napi gyzelem mellett elhdtottk az sszetett els helyt s a ponttrikt is. Annyi bizonyos, hogy ezt a Girt mg sokig fogjuk emlegetni.
Oktber 5-n htfn Milnban hivatalosan is bemutattk a jv vi Giro tvonalt, miutn mr kiszivrogtak a fontosabb informcik s adatok a versenyrl. Illusztris vendgek fejtettk ki a vlemnyket a profilrl, m az is lehet, hogy kzlk senki sem lesz ott a 2016-os olasz krn. Jelenleg mg elg nagy a bizonytalansg az indulkkal kapcsolatban - mindenkpp homlyosabb a kp, mint tavaly ilyenkor -, de annyi biztos, hogy aki j az ra ellen, annak ott a helye a hollandiai rajtnl. A cm is erre utal (remlem nyelvtanilag helyes, mert sosem tanultam olaszt): hrom idfutam szerepel a programban.
GIRO D'ITALIA 2016, THE OFFICIAL ROUTE
Sok jdonsgot nem tartogatott szmunkra a htfi prezentci, hetek ta keringett a kztudatban a 2016-os Giro tvonala, mert ahogyan az lenni szokott, bven id eltt kiszivrogtak a rszletek. A hollandiai rajttal kapcsolatban mr mindent elre elrultak az olaszok, mint ahogy azt is felfedtk, hogy hrom egyni idfutam lesz a versenyprogramban. Innentl kezdve csak a hegyek maradtak krdsesek, illetve azok nehzsge, s mennyisge. Szmomra kicsit meglep mdon egyetlen klasszikus olasz emelked se kapott helyet az jv vi tvonalban - gondolok itt pldul a tavaly szerepl Zoncolanra, Stelvira, Gavira, vagy az idn ltott Mortirolra, Finestrre vagy Sestrierre. Nekem ez egy kicsit hinyzik, bevallom, de ktsg kvl ezek nlkl a legends hegyek nlkl is izgalmasnak grkezik a verseny. A Vueltval ellenttben valban krbeutazzk egsz Olaszorszgot, anlkl, hogy a rajt- s clllomsok kztt risi tvolsgok lennnek. A rsztvevk knyelmt szolglja tovbb a hrom pihennap is. A vlodrome-jrl ismert Apeldoorn lesz a mjus 6-ai rajt helyszne: rhangoldsknt egy kzel prolg-hosszsg idfutamot teljestenek a versenyzk, majd kt gyakorlatilag teljesen sk szakasz kvetkezik Hollandiban, hogy ezutn 'hazatrjenek' Dl-Olaszorszgba s elkezddjn az igazi csata a rzsaszn trikrt - persze csak a pihennap utn.
Az els komoly nehzsget a 6. etap jelentheti, amikor is kt nagyobb heggyel (mg nem hirdettk ki a kategrikat) is szembe kell nznie a meznynek, radsul a msodik tetejn lesz a befut. Ha itt mg nem is alakulnak jelents klnbsgek az eslyesek kztt, akkor a 40 km-es sk kronn biztos, amit a 9. szakasz keretein bell rendeznek a Chianti borvidken - a tjra teht nem lehet majd panaszunk. Egy jabb szabadnapot kveten eljn a cudar vilg (fleg a sprintereknek): a meredek emelkedk s a szenveds veszi t a fszerepet, hiszen hrom olyan hegyi szakaszra kerl sor, ami 200 kilomternl is hosszabb (ebbl kett pedig a cscson r vget). A ht zrsaknt bonyoltjk le a sok szempontbl sorsdnt hegyi idfutamot az Alpe di Siusi-n, aminek az els 2000 mtere nagyjbl sk, utna viszont 9 kilomternyi mszs kvetkezik kerektve 8%-on. A harmadik pihennapot tovbbi hat ert prbl szakasz kveti, ezek kzl kiemelnm a 18.-at, ami tnylik Franciaorszgba s a Tour de France-rl ismersen cseng Risoul-on vgzdik. A hatron is sz szerint t kell kzdenik magukat az ekkora mr bizonyosan fradt kerekeseknek, mivel a kkemny Colle dell'Agnelln keresztl vezet az t francia honba. Msnap visszafordulnak s egy ugyancsak magasan lv tkelhelyet cloznak meg - a Colle della Lombardt, miutn mr lendletbl begurulnak a kisebb dombtetn lv clllomsra. Az utols napon, mjus 29-n a meggytrt harcosok Cunebl Torinba veszik az irnyt, hogy levezessk az elmlt hrom ht megprbltatsait s hogy a gyztes magasba emelhesse azt a bizonyos soha vget nem r trfet. Vgl nhny rdekes adat s statisztika a 2016-os Girorl: az ssztv 3383 km, amibl 61 km idfutam, s a szakaszok tlagos hosszsga 161 km - amihez nagyban hozzjrul a hat 200 kilomtert meghalad etap (a leghosszabb a 18., ami 234 km-t foglal magba s ezzel a klasszikusokkal vetekszik).
A milni esemnyen a sznpadon elemezte az tvonalat Valverde, Nibali, Sagan s Contador, miutn Ivan Basso volt a fszerep, aki bejelentette visszavonulst az aktv sporttl, de elrulta azt is, hogy mindenkppen marad az orszgti kerkpr vrkeringsben s jvre egy j szerepben tallkozhatunk vele. A Tinkoffnl vrhatan valamilyen vezeti szerepet kap majd (elvileg egy teljesen j szerepkrt alaktanak ki a szmra), amivel kapcsolatban az elkvetkezend hetekben jelenik meg rszletesebb tjkozats.